Recensie
Telefilm Undercover 2015 Recensie / Reviews
Recensie Undercover – Telefilm 2015 Posted on 23 januari 2015 op hollandsefilm.nl
Recensie Undercover – Telefilm 2015 Posted on 23 januari 2015 op hollandsefilm.nl
Nugul Ozdemir is een 28 jarige Nederlands/Turkse politieagent. Ze werkt in een provinciestad in Noord Nederland. Als ze opdracht krijgt om bij een undercover operatie te assisteren in Amsterdam neemt ze die kans met beide handen aan. En niet alleen om haar carrière een boost te geven maar ook om afstand te nemen van haar bejaarde ouders bij wie ze nog in huis woont. Haar doodzieke vader moet verzorgd worden en haar moeder wil dat Nugul dat doet omdat de moeder iedere vorm van thuiszorg weigert. De gang naar de hoofdstad zal een ommekeer in Nugul’s leven veroorzaken.
Undercover, geschreven en geregisseerd door Boris Paval Conen speelt zich af in een Turks milieu en tegelijkertijd bij de hoofdstedelijke Hermandad. Het is van begin tot einde spannend en ook wel ontroerend ondanks dat het gebeuren nauwelijks afwijkt van alle reguliere ,crimi’s’ die we dagelijks op de buis voorgeschoteld krijgen. Meral zet een vrouw neer die haar ,mannetje’ staat en toch blijft ze door en door een vrouw. Als ze een keer haar nagels laat doen om een baan in een Turks restaurant te krijgen om daar ,undercover’ te gaan krijgt ze een sneer ,, zo je lakt zelfs je nageltjes! Net voordat ze naar Amsterdam afreist staat ineens haar broer Gokham als een verloren zoon voor de deur van haar ouderlijk huis. Ze heeft hem in 20 jaar niet gezien omdat de ouders met hem gebroken hebben om een akkefietje uit het verleden dat grote gevolgen had voor de vader van het gezin. Toch zal hij een belangrijke rol spelen in de gebeurtenissen in Amsterdam.
Het hele verhaal achter ‘Undercover’ lijkt te switchen tussen de politie, de familie van Nugul en de georganiseerde misdaad achter het restaurant waar ze als serveerster gaat werken. Dat geheel maakt van deze film dat je geboeid blijft kijken en geen idee hebt wie nu de dader is want er gebeurt steeds weer iets onverwachts en totaal nieuw. Zoals de brand die gesticht wordt in het restaurant die Nugul nog net op tijd geblust krijgt en daarbij naar het leven gestaan wordt door de dader. Het voorval levert haar een plaats in de familie van de restauranthouder op. Meral Polat, alias Nugül, slaat zich dapper door de vele gevaren heen en weet een levensecht karakter neer te zetten. Gelukkig komt Amor ook af en toe nog even om de hoek kijken met politieman Ruys die haar ,oppasser’ is en voor wie ze gevoelens kweekt die wederzijds zijn. Deze rol wordt gespeeld door Gouden Kalf winnaar Nasrdin Dchar. Vooral de scenes met haar ouders zijn indrukwekkend. Ze probeert hen ervan te overtuigen het conflict met Gorkhan (haar broer) achter zich te laten want het valt haar zwaar helemaal alleen de zorg van haar bejaarde en hulp behoevende ouders te moeten dragen. Maar of dat lukt ziet u in deze Telefilm.
Conclusie: Undercover is ronduit klasse en een parel van een Telefilm die het bekijken meer dan waard is en een staaltje laat zien van onvervalst vakmanschap.
Recensie geschreven door: Geert Gielissen Parool 17-1-2015
Undercover (24 januari, regie en scenario Boris Paval Conen) is een heel wat interessantere film, waarin we eenTurks- Nederlandse politie vrouw volgen (Meral Polat), die undercover bij een Turks restaurant gaat werken om een drugsnetwerk bloot te leggen. Ze raakt verzeild in een Turks-Oekraïense drugsoorlog en uiteindelijk in een loyaliteitscrisis, zoals we dat vaker zien in films met het undercoverthema. Tikkeltje schematisch aangezet, maar de dilemma's voor de personages in Undercover zijn sterker dan die van het vrij vervelende stel uit Sunny side up. Meral Polat vormt een sterk duo met Nasrdin Dchar als de rechercheur die haar aanstuurt. Sterke vrouwen, zwakke mannen', lijkt in een aantalTelefilms het verborgen thema te zijn...
Undercover, geschreven en geregisseerd door Boris Paval Conen speelt zich af in een Turks milieu en tegelijkertijd bij de hoofdstedelijke Hermandad. Het is van begin tot einde spannend en ook wel ontroerend ondanks dat het gebeuren nauwelijks afwijkt van alle reguliere ,crimi’s’ die we dagelijks op de buis voorgeschoteld krijgen. Meral zet een vrouw neer die haar ,mannetje’ staat en toch blijft ze door en door een vrouw. Als ze een keer haar nagels laat doen om een baan in een Turks restaurant te krijgen om daar ,undercover’ te gaan krijgt ze een sneer ,, zo je lakt zelfs je nageltjes! Net voordat ze naar Amsterdam afreist staat ineens haar broer Gokham als een verloren zoon voor de deur van haar ouderlijk huis. Ze heeft hem in 20 jaar niet gezien omdat de ouders met hem gebroken hebben om een akkefietje uit het verleden dat grote gevolgen had voor de vader van het gezin. Toch zal hij een belangrijke rol spelen in de gebeurtenissen in Amsterdam.
Het hele verhaal achter ‘Undercover’ lijkt te switchen tussen de politie, de familie van Nugul en de georganiseerde misdaad achter het restaurant waar ze als serveerster gaat werken. Dat geheel maakt van deze film dat je geboeid blijft kijken en geen idee hebt wie nu de dader is want er gebeurt steeds weer iets onverwachts en totaal nieuw. Zoals de brand die gesticht wordt in het restaurant die Nugul nog net op tijd geblust krijgt en daarbij naar het leven gestaan wordt door de dader. Het voorval levert haar een plaats in de familie van de restauranthouder op. Meral Polat, alias Nugül, slaat zich dapper door de vele gevaren heen en weet een levensecht karakter neer te zetten. Gelukkig komt Amor ook af en toe nog even om de hoek kijken met politieman Ruys die haar ,oppasser’ is en voor wie ze gevoelens kweekt die wederzijds zijn. Deze rol wordt gespeeld door Gouden Kalf winnaar Nasrdin Dchar. Vooral de scenes met haar ouders zijn indrukwekkend. Ze probeert hen ervan te overtuigen het conflict met Gorkhan (haar broer) achter zich te laten want het valt haar zwaar helemaal alleen de zorg van haar bejaarde en hulp behoevende ouders te moeten dragen. Maar of dat lukt ziet u in deze Telefilm.
Conclusie: Undercover is ronduit klasse en een parel van een Telefilm die het bekijken meer dan waard is en een staaltje laat zien van onvervalst vakmanschap.
Recensie geschreven door: Geert Gielissen Parool 17-1-2015
Undercover (24 januari, regie en scenario Boris Paval Conen) is een heel wat interessantere film, waarin we eenTurks- Nederlandse politie vrouw volgen (Meral Polat), die undercover bij een Turks restaurant gaat werken om een drugsnetwerk bloot te leggen. Ze raakt verzeild in een Turks-Oekraïense drugsoorlog en uiteindelijk in een loyaliteitscrisis, zoals we dat vaker zien in films met het undercoverthema. Tikkeltje schematisch aangezet, maar de dilemma's voor de personages in Undercover zijn sterker dan die van het vrij vervelende stel uit Sunny side up. Meral Polat vormt een sterk duo met Nasrdin Dchar als de rechercheur die haar aanstuurt. Sterke vrouwen, zwakke mannen', lijkt in een aantalTelefilms het verborgen thema te zijn...